Balaton Maraton
Nem a Kékszalag a Balaton valaha volt leghosszabb vitorlásversenye: 1998-ban a Hajó Magazin megszervezte a 10-szeres Kékszalag távot magába foglaló Kent-Balaton Maratont, amin nemcsak elindult 14 hajó, de 12 közülük be is fejezte a versenyt.
A 10-szeres Kékszalag némiképp túlzás, mert a versenyt Lehoczky Gábor, Szekeres László és Litkey Farkas úgy találták ki, hogy a befutó annak ellenére is igazi befutó legyen, hogy a versenyre bármilyen hajóval lehet nevezni.
Ennek érdekében a balatoni hajókat 11 kategóriába sorolják a leggyorsabbaktól a leglassabbakig, a teljesítendő táv pedig kategóriánként egy Kenese-Keszthely távval, azaz 73 kilométerrel rövidült. Ilyen módon vannak osztályok, amelyek a verseny során egy alkalommal csak egy fél kört teljesítenek, egy Szemes előtt kihelyezett bója kerülésével.
Az első kategóriába tartozó hajóknak tehát valóban 10 kört, azaz mintegy 1400 kilométert kell menniük a tavon, a leglassabbaknak azonban „csak” 720-at. Ennek a lebonyolításnak határozott előnye, hogy a gyorsaknak egyszer vagy többször le kell körözniük a lassabbakat, és a hendikep végül pont a célban egyenlítődik ki, vagyis az abszolút befutó a verseny végeredménye is egyben.
A Balaton Maraton sikeres versenynek bizonyult, az elsőt komoly média érdeklődés is kísérte. A második versenyre már 20 hajó nevezet. A harmadik Balaton Maraton katasztrofálisan kevés szelet hozott, a versenybíróság már a táv rövidítésén gondolkodott, de végül néhányan csak befutottak a szintidőn belül. A 2001-es 4. Balaton Maratont ezzel szemben jó szélben futották, így eshetett, hogy végül két Folkeboat végzett az élen.
2002-ben a rendezők úgy döntöttek, hogy a Balaton Maratonon csak Nautik 311-essel lehet indulni. Ez hibának bizonyult, a verseny sokak számára elvesztette a báját, és noha 2004-ben történt egy visszatérési kísérlet az eredeti rendszer szerinti lebonyolításra, ehhez már nem bizonyult elégnek a lelkesedés.
Ha szponzor lennék, feltámasztanám Balaton Maratont.
Utoljára szerkesztve: 2024. április 2.