Bulba / Tőkesúly
A bulba a keel alján levő, jellemzően áramvonalasra tervezett súly, vagyis maga a tőkesúly.
A bulba a tőkesúlyos hajók tőkesúlya. Régebben az egész keel egy nagy nehéz öntvény volt, legfeljebb kiszélesedett alul egy kicsit. Ezeknek a tőkesúlyoknak az volt a bajuk, hogy nem volt elég mélyen a súlypontjuk a vízben, ezért nagyobb súlyokkal kellett tervezni, mint indokolt lett volna.
A felhasznált anyagok és technológia később lehetővé tette, hogy maga a penge, ami a tőkesúlyt tartja, vékony és könnyű legyen, így a súly alacsonyabbra, a bulbába került.
A bulbákat áramvonalasra, cseppformájúra tervezik és minél nagyobb fajsúlyú anyaggal töltik fel (idősebbeknek és retróvígjáték-rajongóknak: a Pogány Madonna című filmben például a bulba ólomsúlya helyére rejtik el a pogány Madonnát ábrázoló ellopott aranyszobrot, ami így persze túl könnyű lesz és borulékonnyá teszi a hajót – ezen buknak meg később a rablók).
A 80-as években az Australia2 nevű America Cup hajón jelent meg először a szárnyas bulba, egy olyan megoldás, ami nemcsak a súllyal, hanem áramlástani eszközökkel is növelte a hajó állékonyságát. (Az Australia2 volt az első, nem amerikai győztese a kupának.) Lényegében ez tekinthető a mai foilos technikák előfutárának.
Utoljára szerkesztve: 2021. május 29.