Kaja, pia, Kékszalag
Akár 12, akár 24, akár 48 órás Kékszalag menetidővel számolunk, a fedélzeten a kaja-pia kérdés mindig központi témává válik.
A tervezéssel és a beszerzéssel célszerű egy ember megbízni, mert ha porlasztjuk a feladatot, akkor egyszerre nézünk szembe túltermelési válsággal és hiányjelenségekkel különböző termékek esetében. Ugyanígy a készletek elpakolása is egy ember feladata legyen, hogy legyen valaki, aki mindig tudja, hova mihez és hova lehet nyúlni, ha a legénység követelésekkel áll elő.
Mindenekelőtt fontos, hogy kerüljük a mértéktelen alkoholfogyasztást, a „piával” mindenki legyen észnél, még jobban, mint máskor. A Kékszalag idején rengeteg a hajó mozog a tavon, a mezőny zöme legalább egy teljes éjszakát is a vízen tölt, az alkohol pedig ebben a helyzetben veszélyes útitárs.
Innivalót azonban vigyünk magunkkal bőséggel. Fejenként és naponta legalább 4 liter folyadékkal számoljunk, mert egy szélcsendes és kánikulai Kékszalagon rengeteg folyadékot kell magukhoz venniük a versenyzőknek.
Ha 24+ órás Kékszalagra készülünk, számoljunk azzal, hogy a magunkkal vitt folyadékok zömét nem hidegen fogjuk fogyasztani. A hajók akkumulátor kapacitása véges, és áram pedig másra – például jelzőfényekre, kommunikációra – is kell, és ilyen időtávon a hűtőtáskák is megadják magukat a sorsuknak.
Ugyanezzel számoljunk a kaja ellátmány esetében is, jó eséllyel nem tudjuk végig hidegen tartani. Az előre elkészített, de gyorsabban romló ételeket (például tészta) az első nap fogyasszuk el, olyasmit pedig nem vigyünk, amit langymelegen nem fogunk megkívánni. Vannak kiváló és praktikus kencék, amikből melegen kicsapódik a víz (humusz), vagy az olaj (zakuszka), vagy csak simán kevésbé lesznek étvágygerjesztők (kacsacomb rilette).
Ha kifejezetten gourmet hajóval akarsz indulni, gondolj rá, hogy a szakács kipróbált tengeri hajós legyen, mert a kajütben főzőcskézve olyanok is egykönnyen rosszul lesznek, akik a kokpitben utazva soha még a jelét sem adták a tengeribetegségnek.
Utoljára szerkesztve: 2024. április 2.