Fok / Orrvitorla
A fok orrvitorla, amit valamelyik előrenyilazó árbócmerevítőre húzunk fel. Egy hajón több fok is üzemelhet, ezeket méret szerint J1, J2, J… néven emlegetjük.
A hajó árbóc előtti területéről felhúzott vitorlák, gyűjtőnéven orrvitorlák közül azokat, amelyeket az árbócmerevítők mellé húzunk fel, foknak nevezzük. A fokok belépőéle emiatt merev vagy csaknem merev, ami – amellett, hogy ezeket jellemzően az orrsudárra húzzuk – szintén megkülönbözteti őket a hátszélvitorlaként funkcionáló többi orrvitorlától.
Nagyobb hajókon több orrmerevítő is található, ezekre egyre kisebb vitorlákat lehet felhúzni, aszerint hogy a merevítők alsó bekötési pontja milyen távol van az árbóctól, illetve a felső bekötési pontja milyen magasan van az árbócon.
Az árbóctól legtávolabbi, azaz az orrba húzott fok mindig a J1-es, aztán ahogy közelítünk az árbóchoz, úgy beszélünk J2, J3, J… vitorlákról. Az árbóchoz legközelebbi – tehát legkisebb – vitorla a viharfok. Ugyancsak külön neve van azoknak a fokoknak, amiknek az alsó behúzási pontja messze az árbóc mögé ér, ezeket génuának nevezzük.
A fokokat a legtöbbször fel lehet tekerni a belépőélére, ezt nevezzük fokrollernek. A fokroller használatával a fokok mérete tetszőleges módon csökkenthető (azaz reffelhető), hogy a vitorla alkalmazkodjon a szélerősséghez. Így is lehet hajózni, a túrázók általában ezt teszik, de versenyben jobb felhúzni egy kisebb fokot, ha erősödik a szél, mert annak jobb a szabása, mint egy reffelt vitorlának.
A fok legfőbb funkciója – amellett persze, hogy ő maga is húz –, hogy létrehozza a réshatást, vagyis felgyorsítsa a levegő mozgását a hátsó – szakszóval kilépő – éle és a grósz között. A felgyorsult levegő – akárcsak a repülőgépek szárnyán – szívó hatást fejt ki a kívülről nézve domború grószra, így a vitorla nem is annyira tolja, mint inkább húzza a hajót előre.
A fok akkor van jól beállítva, ha éppen nem lobban be a belépőéle. A jó beállítást gyakran a vitorlára ragasztható kis szalagok is segítik. Ha ezek vízszintesen felfekszenek a vitorla belső oldalára vagy hátrafelé kissé emelkednek, akkor jó a beállítás.
Ha a fok kilépő éle lobog vagy verdes, akkor a behúzási pontja túlságosan hátul van, előrébb kell tolni az erre szolgáló sínben. Ha van a vitorla élében trimmzsinór, akkor annak meghúzásával hasasíthatjuk, kiengedésével laposíthatjuk a vitorlát.
Utoljára szerkesztve: 2021. július 20.