Kékszalag-rekordok
Ki tud gyorsabban végigszáguldani az év egy adott napján a Balatonon oda-vissza? Lényegében ez a Kékszalag-rekord, ami a 2023-as versenyen elért elképesztő 5 óra 4 perc és 4 másodperc.
A Kékszalag rekordját 57 éven keresztül tartotta a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló, amely 1955-ben elképesztően szerencsés széljárásban fantasztikus 10 óra 40 perces idővel ért célba. A tavon ekkor végig egyenletes kifújt északnyugati szél fújt, a Nemere II. Németh István kormányzásával oda-vissza bő negyedszélben zúgott végig a tavon.
A rekordot végül csak 2012-ben döntötte meg a Fifty-Fifty nevű kétárbócos katamarán Józsa Márton kormányzásával, akkor még csak mindössze 6 perccel. Előtte is sokan fogadkoztak, és nem volt kérdéses, hogy a modern rohanógépek és katamaránok előbb-utóbb átadják a múltnak a Nemere II. rekordját, de az időjárás hosszú éveken át nem kedvezett a kihívóknak.
Józsa és a Fifty-Fifty azonban nem állt meg itt, 2014-ben 7 óra 13 perc 57 másodpercre javították a rekordot, és ugyanebben az évben egy egytestű hajó, a Raffica is átadta a múltnak a Nemere II. rekordját Király Zsolt kormányzásával 9 óra 56 perc 46 másodperces idővel.
Hogy a csúcsmenőknél mennyire éles is tud lenni ez a verseny azt jól mutatja, hogy 2022-ben újabb rekord született: fél perccel - pontosan 36 másodperccel - javította meg eddigi legjobbját a Fifty-Fifty.
Majd 2023-ban jött a szinte hihetetlen újabb eredmény: a Fifty-Fifty új hivatalos rekordja 5 óra 4 perc 4 másodperc. De itt még nem állt meg a Fifty-Fifty: 2025-ben egy néha viharos, nagy szeles eszetlen gyors versenyen 4 óra 24 perc 11 másodperc alatt teljesítették a Kékszalag távot: ez a hivatalos abszolút rekord.
Azt, hogy milyen volt a 2025-ös verseny jól mutatja, hogy a Nemere II. is megdöntötte saját legendás 1955-ös rekordját.
A legtöbb versenyt a Tramontana nevű ma is futó hajó nyerte, szám szerint 7-et. Ebből az elsőt 1940-ben, az utolsót 1989-ben. Ez a rekord valószínűleg megdönthetetlen, mert a hajók olyan gyorsan fejlődnek és az esélyesek olyan gyorsan cserélődnek, hogy nincs ma olyan konstrukció, amely néhány évnél tovább a közvetlen élmezőnyhöz tartozhatna.
A legtöbb versenyt nyert kormányos, Litkey Farkas, ő 13-szor hódította el a trófeát. Ma is aktív, és bőven van még benne pár győzelem, hiszen vérében van a Kékszalag minden csínja-bínja és évről éve nagy költségvetésű profi csapattal készül a versenyre.
Utoljára szerkesztve: 2025. július 13.