Szabályok / Hajózási szabályok
A vitorlázók KRESZ-e a Hajózási Szabályzat. Ebből minden vitorlás jogsival rendelkezőnek le kellett vizsgáznia. Versenyhelyzetben a versenyszabályzat az irányadó, de csak a szintén versenyben levő hajókkal szemben, a többiekkel szemben a HSZ marad az irányadó.
A vitorlázók Nagy Fehér Főnöke a Hajózási Szabályzat (HSZ). A HSZ lényege ugyanaz, mint a KRESZ-é a közlekedésben: ne maradjon eldönthetetlen helyzet a vízen, soha semmilyen körülmények között sem.
Mivel a vízi közlekedésben az autózáshoz hasonlóan igen sok érdekes helyzet alakulhat ki, a HSZ pontosan olyan nehéz és hosszú szöveg, mint a KRESZ. A balatoni vitorlázókat ugyan gyakran bosszantja a folyami hajózásra vonatkozó szabályok bemagolásának kötelezettsége, valójában azonban a HSZ egy roppant logikus szabályrendszer.
A versenyeken érvényes, a hajók egymás közötti viszonyait külön szabálykönyv tartalmazza, ez a versenyszabályzat. A versenyszabályzat nem írja felül a Hajózási Szabályzatot, amennyiben kizárólag a versenyben résztvevő hajókra és azok egymás közti viszonyaira vonatkozik, a versenyben levő és nem versenyző hajók közötti helyzetekben a Hajózási Szabályzat az irányadó.
Versenyszabályokra azért van szükség, mert a versenyvitorlázás némiképp más tevékenység, mint a sima hajózás: a versenyzés néha arról is szól, hogyan lehet borsot törni az ellenfél orra alá. Kívülállóként szemlélve a vízfelület óriási, mindenki simán elfér rajta, versenyhelyzetben azonban a hajók nagyon gyakran találkoznak egymással keresztező vagy követő helyzetben, mert ezt kívánja a taktika.
Ilyenkor az egyik hajó döntései és manőverei a versenyszabályok alapján kényszerhelyzetbe hozhatják a másik hajót még akkor is, ha az látszólag előnyösebb helyzetben van. Éppen ezért a versenyszabályzat sokkal körültekintőbben és részletekbe menőbben szabályozza a hajók találkozásakor alkalmazandó szabályokat.
A versenyszabályzatban külön öles fejezet foglalkozik a rajtszabályokkal és a pályajel- (versenybója-) kerüléskor alkalmazandó külön szabályokkal, amik arról gondoskodnak, hogy a tumultuózus helyzetekben is elkerülhetők legyenek az ütközések és a balesetek, és fair módon küzdjenek meg egymással a versenyzők.
Ennek ellenére a vitorlásversenyek jellemző velejárója az óvás. Ezt a verseny után meghatározott időn belül kell benyújtani, és óvástárgyalás követi, ami után a versenybíróság meghozza a döntését, és vagy jóváhagyja a pályán született eredményeket, vagy szankciókkal sújtja a szabálytalanságot elkövető hajót.
Mindannyiunk közös érdeke a biztonságos vitorlázás és a fair versenyzés, ezért fontos, hogy minden hajós ismerje a Hajózási Szabályzatot és a versenyszabályzatot egyaránt.
Utoljára szerkesztve: 2021. június 7.