Trapéz / Trapézolás
A trapézolás a hajó dőlése ellen ható művelet oly módon, hogy a legénység teljes testsúlya a szél feletti oldalon a hajón kívülre kerül. A vitorlázók lába a dekknek támaszkodik, testüket az árbócra bekötött kötelek tartják.
A versenyvitorlázás talán leglátványosabb eleme a trapézolás. Ilyenkor a legénység színe-java hanyatt fekvő helyzetben lóg a hajótesten kívül, és csak a lábuk támaszkodik a hajó oldalának.
A trapézolás célja, hogy minél nagyobb vitorlafelülettel tudjunk vitorlázni, hiszen minél több rongy van fenn, annál gyorsabb a hajó. Csakhogy minél több vitorla húz, annál jobban dől a hajó leebe, ezért van egy észszerű határa annak, hogy mennyi vitorlát húzhatunk fel.
A trapézolás ezt a határt tolja ki. A nem trapézos hajókon a legénység ezt a kiüléssel igyekszik megoldani, csakhogy ez kevésbé hatékony módszer, mert a legénység tagjainak súlypontja közelebb van a hajó hossztengelyéhez, így súlyuk kisebb erőkarral érvényesül.
Az erőkar növelésére találták ki a trapézköteleket és a trapézt. A trapézkötelek az árbóc egy magasabb pontjára vannak bekötve, a trapézt pedig a legénység viseli a mellkasán és a derekán. Ezen, nagyjából a köldök magasságában van egy kampó, ebbe akasztják be a trapézkötél alsó végén található klemmet.
Tovább javítja a trapézolás hatékonyságát a trapézkeret. Ez a hajó oldalára ferdén, enyhén felfele mutató „létra”, ami lehetővé teszi, hogy a legénység még távolabb kerüljön a hajó hossztengelyétől.
Utoljára szerkesztve: 2021. június 21.