Hajóosztályok a Kékszalagon: 11M One Design
A 11M One Design a 90-es évek közepén érkezett Magyarországra azzal a nem titkolt céllal, hogy Kékszalagot nyerjenek vele.
Ha van cél, ami kiválóan teljesült, akkor ez az volt, Tuss Miklós 3 egymást követő Kékszalagon vitte diadalra a Manualt. Aztán megjöttek az Asso-k, a Liberák, a 70-esek és a daliás időknek véget ért, de 11-esből remek vetélkedő osztály lett.
Ha Kékszalag szempontból nézzük az osztályt, az induló 4-5 hajó közül az Obessiont kell kiemelnünk, mert a négy legutóbbi versenyből hármon indult és vagy 1. (2021), vagy második lett (2020, 2023) előbb Czap Zoltán, majd tavaly Soltész Gábor kormányzásával. Rajta kívül van még első helye az Inhaca 3-nak Kálóczy Antallal, a Ximodnak Péter Tamással és Red Sharknak Herczog Péterrel, tehát ismételnie a covid óta senkinek sem sikerült.
Meglepő módon az Obessionon kívül egyik győztesnek sincs 2. helye, ezt rendre elnyeri előlük a Storm Köhler Imrével. A Inhaca 3 és Ximod elcsípett azért még 1-1 harmadik helyet, de ez sikerült a Fortélynak is 2022-ben Vörös Gáborral.
Mint a One Design hajók általában, a 11M OD flotta is jobban szereti a pályaversenyeket, mint a Kékszalagot. Ebben közrejátszik az is, hogy a 11-est alapból önváltó fokkal tervezték, ami erősen korlátozza a fok méretét. Ez az oka annak is, hogy a 11-esek erős szélben mennek igazán jól.
Ezen a szigorú szabályozáson azonban az osztály néhány éve módosított, és most már fel lehet húzni egy genuát is a hajóra, amivel feltehetőleg előrébb kerülnek az abszolútban a gyengébb szeles Kékszalagokon is. Mert a 11-es ugyan 30 éves konstrukció, de meglepetésekre még mindig képes.
Utoljára szerkesztve: 2024. július 17.