Hajóosztályok a Kékszalagon: 70-es cirkáló

A 70-es cirkáló igazi magyar „klasszikus” osztály, és nem azért, mert régi, hanem mert egyszerűen csodálatos. Nem azok az elérhetetlen dívák, mint a csodaszépen felújított fa cirkálók, hanem szépek, de valahogy közülünk valók.

A 70-es valójában 40-esnek indult, amennyiben a hajótest sablonját az egyik régi 40-es cirkálóról vették le. Csakhogy a bulbás tőkesúly és az alacsonyabb súlypont miatt a 70-s sokkal nagyobb vitorlát bír el, mint a régi 40-esek, ezért az osztály végül nem fogadta be, így nevezték át őket a vitorlaméret alapján inkább 70-esnek.

Akkoriban az Asso-k mellett a 70-esek igazi Kékszalag esélyesek is voltak, az Anna nyert is 2000-ben. Az osztályban összesen 9 hajó épült a 90-es években, de az utóbbi években csak 7 hajó versenyez aktívan, és ők a rendszeres résztvevői a Kékszalagnak is. 

Ha pályaversenyek pontozásával számolom a szerzett pontokat az elmúlt 4 Kékszalagon (átlagolok, hogy össze lehessen hasonlítani a 4, illetve 3 versenyen részt vett hajókat), akkor nem igazán lehet kiemelkedően esélyes hajót hirdetni.

Az Irokéz vezet 4 versenyen szerzett 11 ponttal (átlag: 2,75, őt követi a Pannónia 4 versenyen 12 ponttal (átlag 3), majd az Anna 13-mal (átlag 3,25). Nincs nagyon lemaradva az Orpheus 3,33-as átlaggal és a Capella (3,66) sem, végül jön a Honfoglaló 4 versenyen szerzett 6 pont feletti átlagával. (A Krajcár a legutóbbi 2 Kékszalagon nem vett részt, vagy kiállt.)

Ez a verseny nem lefutott, és ez látszik a Kereked kupa, és a többi, a 70-esek által szívesen látogatott versenyek eredményein is. Itt aztán tényleg igaz, hogy egy jó széltaktika, egy hiba, vagy csak simán a küzdeni tudás versenyeket dönthet el.

Tavaly mindenesetre a Pannónia nyert (és idén is behúzta már a Kereked klasszikust), de az osztály versenyeinek szorosságát mutatja, hogy mögötte háromnegyed órán belül befutott az Irokéz, az Orpheus, az Anna és a Capella, és 1 óra 10 percen belül mind a 6 induló egység célba ért. Viszont az Annát most újították fel - és kapott rendhagyó kék színt -, ami ugyancsak növeli a bizonytalanságot. 

A 70-esek rendszerint közvetlenül a katamaránok és az egytestű rohanógépek után futnak be, valahol a 75-ös cirkálókkal és a Nau Runok élmezőnyével együtt, de ez szélfüggő: erős szélben és több éles menetet igénylő versenyeken jobb esélyük van abszolútban, mint máskor. 

Utoljára szerkesztve: 2024. július 16.

Kapcsolódó témák





Utoljára megtekintett fogalmak

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: help@pressonline.hu