Svert
A svert a hajó hossztengelyével párhuzamos lemez, amit a víz alá engednek, hogy megakadályozza a hajó csúszását, azaz oldalirányú mozgását.
A vitorlán ébredő erők csak hátszélben mutatnak egyenesen előre, ahogy onnantól egyre feljebb megyünk, úgy lesz egyre inkább oldalirányú a szél ereje. Valamivel meg kell akadályozni, hogy a hajó ettől oldalra mozogjon (csússzon), erre való a svert.
A svert egy régebben fém-, ma már inkább fa, műanyag kompozit anyagú lemez, amit a hajó hossztengelyével párhuzamosan a vízbe engedünk, hogy laterál felületet képezzen (megakadályozza a csúszást), és a vitorlán ébredő erőknek csak az előremutató komponense érvényesüljön.
A svert le-fel mozgatható, bő szélben kisebb, élesebb szélben nagyobb svertet kell leengedni. Vannak hajók, amik a svert végén egy kisebb tőkesúlyt is viselnek. Amíg ez felhúzható, addig svertkeeles hajókról beszélünk, de ha fix, akkor az már keel, avagy tőkesúly.
A svert laterál felülete akkor a legnagyobb, ha függőlegesen áll a vízben. Csakhogy, amikor a hajó megdől, akkor a svert is dől a víz alatt, és ez csökkenti a laterál felületet. Éppen ezért a modern hajókon gyakran alkalmaznak a hajó két oldalán egy-egy svertet. Ezeket olyan szögbe állítják, hogy a szél alatti darab akkor legyen függőleges, amikor a hajó „üzemi hőmérsékleten” dől. A szél feletti svertet ilyekor teljesen felhúzzák.
Utoljára szerkesztve: 2021. július 21.