Hátszél

A hátszél egy konkrét szélirány, az, amikor a szél pont a hajó hossztengelyében, hátulról fúj. A hátszeles vitorlázás instabil, és a közhiedelemmel ellentétben a többi széliránynál lassabb haladást biztosít.

A hátszél és az ahhoz közel eső 20-30 fokban eltérő szél az egyetlen olyan szélirány, amikor a vitorlák nem húzzák, hanem tolják a hajót. Ilyenkor a vitorlára ható szélerősségből le kell vonni a hajó sebességét, azaz minél jobban megyünk, annál kisebb erő hat a vitorlákra, így a sebesség nem fokozható egy ponton túl. 

A hátszelezés azért instabil, mert ilyenkor könnyen bekövetkezhet a spontán perdülés, ami a hajóra és legénységre nézve is veszélyes hajós esemény. Ilyenkor a teljesen kiengedett grósz kontrollálatlanul csap át egyik oldalról a másikra, eközben nagy erők keletkeznek, a boom mindent visz, ami az útjába kerül, és amikor a túloldalon megállítja valami (a shott vagy az árbócmerevítők), akkor minden elszakadhat. 

A spontán perdülés nagy gyakorlattal és odafigyeléssel elkerülhető, és vannak hajó típusok, amikkel kifejezetten jól lehet teret nyerni a perdülés közeli állapot fenntartásával. Ilyen állapot például a pillangózás, amikor a fok és a grósz a hajó két ellentétes oldalára van kihúzva. Ha azonban a szakértelem és koncentráció nincs jelen együttesen a hajón, érdemes kerülni ezt a helyzetet.

A hátszélnek van azért három jó tulajdonsága. Az első, hogy baromi jól néz ki. Ilyenkor húzzák fel a hajó orrába a szép színes hátszélvitorlákat, de azokkal sem pont hátszélben hajóznak, hanem attól mindig jobbra vagy balra egy kicsit, a spontán perdülés elkerülésére.

Ezenkívül hátszélben kicsi a hajóra ható borítóerő, ezért menekülő iránynak is jó. Ha nagy viharba keveredünk, zsebkendőnyire betekert orrvitorlával (fokkal) húzathatjuk magunkat (a grószt ilyenkor le kell húzni) hátszéllel vagy ahhoz közeli szelekkel. A Balatonon ez csak ideig-óráig válik be, mert előbb-utóbb megközelítjük valamelyik partot. 

A hátszelezésben vagy a hátszél közeli szelekben az is jó, hogy ilyenkor kevésbé fázunk. Éles menetben, negyedszélben azért jár át a hideg, mert a tényleges szél és a menetszél összeadódik, és ez nagyon rontja a hőérzetet. Hátszélben ezzel szemben a tényleges szélerőből levonódik a menetsebességünk (ezért is lassú a hátszelezés), és ilyenkor át lehet melegedni.

Utoljára szerkesztve: 2021. július 20.

Kapcsolódó témák







Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu