Csapások / Jobb csapás / Bal csapás
A csapás a hajó szélhez viszonyított haladási irányát adja meg. Jobb csapáson megyünk, ha bármilyen szögben, de jobbról kapjuk a szelet, és bal csapáson, ha balról.
Amikor vitorlázunk, muszáj úgy beszélnünk, hogy a hajó kezelésében résztvevők az utolsó manchaftig pontosan értsék egymást. Enélkül a kapitány nem tudna utasításokat kiadni vagy azokat rosszul hajtanák végre, és máris jön a havaria.
Ezért van az, hogy a hajó menetirányának megadásával foglalkozó kifejezések minden esetben leírják a hajó szélhez képest meghatározott irányát is. Nem mellesleg ez az alapja a kalandok kikötői megbeszélésének is, ezért jó, ha egyszerű strandbáder utasként is ismered ezeket a fogalmakat.
Itt van alapvető jelentősége annak, hogy a boom egy adott pillanatban merre tér ki a hajótest középvonalától. Ha balra, akkor jobbról kapjuk a szelet, és ezért jobb csapáson megyünk, ha jobbra, akkor balról fúj a szél, és bal csapáson haladunk, függetlenül attól, hogy a szél bal elölről vagy bal hátulról fúj.
Fontos tudni, hogy két vitorlás hajó találkozásakor annak van előnye, amelyik jobb csapáson halad. Úgy is lehet persze találkozni, hogy mindkét hajó ugyanazon a csapáson megy, ilyenkor az élesebben, azaz szélhez közelebbi irányba haladónak van előnye.
Ha olyan manővert hajtunk végre, amiben a boom átkerül az egyik oldalról a másikra, akkor csapást váltunk, de ezt valamiért nem így mondjuk, hanem úgy, hogy takkot váltunk. A takkváltás kétféle módon valósulhat meg. Vagy szembeszélen keresztül, ez a fordulás, vagy hátszélen keresztül, ez a perdülés.
Amíg a boom a hajó egy adott oldalán marad, addig nem beszélünk fordulásról, perdülésről, jobbra vagy balra kanyarodásról, helyette felmegyünk, másképp mondva élesítünk, vagy leesünk. A felmenés azt jelenti, hogy a hajó orrát közelebb fordítjuk a szembeszélhez. A leesés ennek az ellentéte, ilyenkor a hajó orra távolodik a szembeszéltől és menetiránya a hátszél felé közelít.
A jobb csapásnak és a bal csapásnak több neve is van, mert a vitorlás nyelv angolszász, és német fogalmakat is használ. A jobb csapást port, avagy backboard takknak, a bal csapást starboard, avagy steuerbord takknak is hívják, amibe gyakorlatlanabb hajósként nagyon bele lehet zavarodni.
Utoljára szerkesztve: 2021. június 8.