Perdülés / Hauzolás

A perdülés olyan vitorlás manőver, amelynek során a hajófar átfordul a hátszélen, és a vitorlák átkerülnek a másik oldalra. Erős szélben a legnehezebb vitorlás manőver.

Perdülés

Amikor a hajóval irányt váltunk, megváltozik a hajó irányszöge a szélhez képest: vagy a szembeszélhez, vagy a hátszélhez fordulunk közelebb. A szembeszélhez tartó irányváltást élesedésnek, a hátszélhez közelítőt leesésnek hívjuk. 

Ha az irányváltás akkora, hogy átfordulunk a szembeszélen, akkor beszélünk fordulásról, addig csak élesítünk. Ha az irányváltáskor a hátszélen fordulunk keresztül, akkor perdülünk, egészen addig csak leesünk. Elsőre ez akár feleslegesen bonyolultnak is tűnhet, de van egy nagy előnye: a hajós nyelvben így a vitorlás sosem egyszerűen kanyarodik, hanem a használt kifejezések mindig megadják a szélhez viszonyított mozgása irányát is.  

Fordulásnál és perdülésnél a vitorlák oldalt váltanak. Perdüléskor, mivel a hátszélen keresztül fordulunk, az oldalra teljesen kiengedett vitorlákat kell átjuttatnunk a túloldalra. Az orrvitorlákat egyszerűbb áthúzni, de a grószra ilyenkor nagyon vigyázni kell, mert ha kontrollálatlanul csap át egyik oldalról a másikra, akkor nagyon felgyorsul, a boom mindent visz, ami az útjába kerül (rossz esetben a dekken álló embert, jó esetben „csak” az árbócmerevítőket). 

Ha nincs is az útjában semmi, akkor is komoly károk keletkezhetnek, mert hirtelen áll meg, ahogy a shott megfogja, és ilyenkor szakadhatnak a rongyok. Ezt a kontrollálatlan eseményt nevezzük spontán perdülésnek. Ennek elkerüléséhez perdüléskor a vitorlát a shottal be kell húzni, aztán ütemesen kiengedni, ami nem egyszerű feladat, mert a grósz közben csaknem végig húz. A félig vagy már majdnem teljesen behúzott vitorlán közben oldalra döntő erők is keletkeznek, ezért nem jó, ha a manőver túl sokáig tart. 

Ha nem akarunk perdülni, alkalmazhatunk szamárfordulót is. Ilyenkor az egyik oldali majdnem hátszéltől úgy jutunk el a másik oldali majdnem hátszélig, hogy közben a szembeszélen fordulunk át, tehát nem az egyik irányba fordulunk mondjuk 60 fokot, hanem a másikba 300-at. Nem néz ki olyan jól, de nagy szélben, vagy ha kevés hozzáértő kéz van a hajón, akkor sokkal biztonságosabb.

 

Utoljára szerkesztve: 2021. június 7.

Kapcsolódó témák







Utoljára megtekintett fogalmak

A Kékszalag és a vitorlázók fogalomtára pénzügyi partnere a Raiffeisen Bank.

Oldalunk célja a tájékoztatás. Minden tartalmat a legnagyobb gondossággal állítottunk össze és rendszeresen ellenőrzünk, az itt szereplő információk azonban ezzel együtt sem tekintendők konkrét helyzetekre vonatkozó tanácsadásnak, az információk alkalmazásából fakadó bármilyen jogi következményért a kiadó felelősséget nem vállal. Ha az oldalunk aktualitását vesztett hibás információval találkozna, kérjük jelezze nekünk: hibabejelentes@kekszalag.csakalenyeg.hu