Perdülés / Hauzolás
A perdülés olyan vitorlás manőver, amelynek során a hajófar átfordul a hátszélen, és a vitorlák átkerülnek a másik oldalra. Erős szélben a legnehezebb vitorlás manőver.
Amikor a hajóval irányt váltunk, megváltozik a hajó irányszöge a szélhez képest: vagy a szembeszélhez, vagy a hátszélhez fordulunk közelebb. A szembeszélhez tartó irányváltást élesedésnek, a hátszélhez közelítőt leesésnek hívjuk.
Ha az irányváltás akkora, hogy átfordulunk a szembeszélen, akkor beszélünk fordulásról, addig csak élesítünk. Ha az irányváltáskor a hátszélen fordulunk keresztül, akkor perdülünk, egészen addig csak leesünk. Elsőre ez akár feleslegesen bonyolultnak is tűnhet, de van egy nagy előnye: a hajós nyelvben így a vitorlás sosem egyszerűen kanyarodik, hanem a használt kifejezések mindig megadják a szélhez viszonyított mozgása irányát is.
Fordulásnál és perdülésnél a vitorlák oldalt váltanak. Perdüléskor, mivel a hátszélen keresztül fordulunk, az oldalra teljesen kiengedett vitorlákat kell átjuttatnunk a túloldalra. Az orrvitorlákat egyszerűbb áthúzni, de a grószra ilyenkor nagyon vigyázni kell, mert ha kontrollálatlanul csap át egyik oldalról a másikra, akkor nagyon felgyorsul, a boom mindent visz, ami az útjába kerül (rossz esetben a dekken álló embert, jó esetben „csak” az árbócmerevítőket).
Ha nincs is az útjában semmi, akkor is komoly károk keletkezhetnek, mert hirtelen áll meg, ahogy a shott megfogja, és ilyenkor szakadhatnak a rongyok. Ezt a kontrollálatlan eseményt nevezzük spontán perdülésnek. Ennek elkerüléséhez perdüléskor a vitorlát a shottal be kell húzni, aztán ütemesen kiengedni, ami nem egyszerű feladat, mert a grósz közben csaknem végig húz. A félig vagy már majdnem teljesen behúzott vitorlán közben oldalra döntő erők is keletkeznek, ezért nem jó, ha a manőver túl sokáig tart.
Ha nem akarunk perdülni, alkalmazhatunk szamárfordulót is. Ilyenkor az egyik oldali majdnem hátszéltől úgy jutunk el a másik oldali majdnem hátszélig, hogy közben a szembeszélen fordulunk át, tehát nem az egyik irányba fordulunk mondjuk 60 fokot, hanem a másikba 300-at. Nem néz ki olyan jól, de nagy szélben, vagy ha kevés hozzáértő kéz van a hajón, akkor sokkal biztonságosabb.
Utoljára szerkesztve: 2021. június 7.