Ellobogtatás / Lobogtatás
A lobogtatás az az eljárás, amikor szándékosan kiengedjük a vitorlából a szelet vagy azért, hogy csökkentsük rajtuk a nyomást, vagy azért, hogy lassítsuk, megállítsuk a hajót.
Ha túlságosan dől a hajó, hirtelen szélerősödés jön, vagy csak egyszerűen lassítani akarunk valamiért, akkor kiengedjük a vitorlát, és hagyjuk, hogy lobogjon. Lobogtatni a legtöbb hajóval csak szembeszél és félszél között lehet, mert a kiengedett boom megakad az enyhén hátrafelé nyilazó vantnikon (oldalmerevítők). Vannak típusok – tipikusan versenyhajók, ahol ennél bővebb szélben is lehet lobogtatni, mert az oldalmerevítők nem hátra, hanem pont oldalra mutatnak, így nem akadályozzák a boom kiengedését.
A lobogtatásnak vannak fokozatai. Ha pöffös a szél és nagyon pengén vitorlázunk, akár mondjuk versenyhelyzetben vagyunk és minden másodperc számít, akkor a nagy erősödésekben éppen csak annyit engedünk a vitorlán, hogy a belépőéle belobbanjon, és a hajó máris kijön a túlzott dőlésből. Ha ezt túl sokszor kell megtenni, az már a sebesség rovására megy, ilyenkor meg kell fontolni a reffelést akár a grószon, akár a fokon.
Ha azért lobogtatunk, hogy reffelni lehessen a grószt, akkor a vitorlának teljes terjedelmében lobognia kell, különben mindig marad rajta annyi erő, hogy a belépőélt az árbóchoz rögzítő veretek súrlódása miatt ne vagy csak nagyon lassan tudjuk végrehajtani a műveletet.
Ha a lobogtatással az a célunk, hogy megálljunk egy bizonyos pontnál – például vízből mentésnél vagy kikötésnél a móló falánál –, akkor nagyon jól kell megválasztanunk az irányszöget és a pillanatot, amikor ellobogtatjuk a rongyokat.
Ha túl bő szélben haladunk a lobogtatás megkezdésekor, akkor hiába engedjük ki teljesen a vitorlát, marad rajta annyi erő, hogy a hajó nekimenjen a mólónak. Ha túl későn lobogtatunk el, akkor is marad annyi lendülete, hogy lefejeljük a falat. Ez utóbbi probléma könnyen elkerülhető a vitorla óvatos újrahúzásával, ugyanis a hajó újra sebességet szerezhet, ezért (is) inkább előbb, mint később lassítsunk. De összességében jobb nem bravúrkodni, és amíg van motorunk, kikötőben használjuk azt.
A lobogtatás éppen ezért mindig jobb, mint a szélbeállás. Szélbeálláskor elveszítjük azt a képességünket, hogy gyorsan újra sebességet szerezzünk, ez akkor már csak beggeléssel oldható meg. Pont szembeszélben pedig az a veszély fenyeget, hogy nem mi döntjük el, melyik irányba fordítja le a hajó orrát a szél, ebből pedig szűk helyen – például egy kikötőben – komoly havaria kerekedhet.
Utoljára szerkesztve: 2021. július 20.